Dari Kalam-NYA

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

"Alif Lam Mim. Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, melaksanakan solat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, dan mereka yang beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dan (kitab-kitab) yang telah diturunkan sebelum engkau, dan mereka yang yakin akan adanya akhirat. Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." (Al-Baqarah 1-5)

Selasa, 5 April 2011

Rahsia Pada wanita Bertudung....

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim...


em..ilham datang sebelum solat maghrib nie...
teringat perbualan kakak-kakak angkatku pada suatu ketika dulu...
(curi dengar sebenarnya perbualan dorang tu...bukan cakap dengan ana pun)

"Muka dia lainkan?" "Ya...Bila pakai tudung lain dengan bila x pakai tudung.".....

Rasanya semua dapat agak yang dimaksudkan dalam perbualan tu...
Tajuk kali nie "Rahsia Pada Wanita Bertudung"....
Pasti dapat teka apa yang nak diceritakan...
ana tidak akan menceritakan tentang apa yang kakak-kakak tu nampak...
tapi ingin ana menyentuh disini tentang hikmah memakai tudung dengan sempurna...

Banyak orang mengatakan tentang kelebihan memakai tudung secara saintifiknya dan pelbagai lagi..
tapi daripada prespektif ana..meski pun kita kena meniatkan memakai tudung ni ikhlas kerana Allah..mengikut apa yang diperintahkan-Nya dan meninggalkan larangan-NYA.. memakai tudung mempunyai keunikan tersendiri..

IA MENJADIKAN DIRI MU ITU ADALAH RAHSIA WAHAI AN-NISA'.

berdasarkan perbualan diatas tadi...tidak kamu merasa betapa seorang wanita itu merahsiakan dirinya apabila dia memakai tudung...apatah lagi apabila bertudung dan menutup aurat dengan sempurna...Berbanggalah kepada wanita yang bertudung..kamu adalah rahsia yang tidak ternilai dan sukar untuk disimpan..seringkali wanita diumpamakan sebagai sebutir permata dan dibandingkan dengan sebutir kaca yang sukar untuk dibezakan cahaya dan kilauannya..

Ana pula akan mengatakan seorang wanita bagai sebutir mutiara didasar laut yang tersembunyi didalam kegelapan lautan yang tidak mampu ditembusi oleh cahaya matahari..
tidak siapa yang tau kewujudannya..tiada siapa yang tau bahawa di dalam laut yang gelap gelita itu hadirnya sebutir mutiara yang kilaunya ditutupi oleh cengkerang-cengkerang keras.
Dan tidak akan dinikmati keindahan mutiara itu tanpa tekad dan keberanian yang kuat untuk menyelami lautan dalam beserta dengan risiko kekurangan oksigen, keracunan kerana berlebihan karbon dioksida didalam badan dan pelbagai bahaya lagi kepada penyelam-penyelam kerang hanya untuk memperolehi sebutir mutiara yang berkualiti. Semakin sukar mutiara itu untuk diperolehi, semakin tinggi nilainya. Ini adalah secara amnya tentang sebutir mutiara.

Bagaimana dengan seorang An-Nisa'???

Seorang wanita yang menutup aurat dengan sempurna adalah sama dengan sebutir mutiara disebalik cengkerang keras. Semakin lama ia tertutup didalam cengkerang itu, semakin indah gemerlapannya..namun yang manakah kamu inginkan..mutiara yang sentiasa menjadi bahan tatapan dan perhiasan diluar yang hanya nampak indahnya pada permulaan dan akhir tidak akan dipandang pun...atau mutiara yang tersimpan dibilik kebal dan keindahannya sentiasa cuba dibayangi oleh orang-orang yang menginginkannya dan sering menawarkan harga yang tinggi hanya untuk menatapinya..
Jangan menafikan wahai an-nisa', ada perasaan bangga didalam diri kamu apabila seseorang tidak mengetahui apa-apa tentang dirimu, lalu bertanya kepada orang lain, namun tiada apa yang dia dapati tentang dirimu dan dia terus berusaha untuk mengetahui tentang dirimu..dia tidak berhenti sehingga dia mengetahuinya..setiapkali dia cuba untuk menyelongkar rahsia mu..engkau merasakan betapa berharganya dirimu..dan engkau pula akan sedaya upaya menutup segalanya daripadanya kerana engkau suka perasaan menjadi rahsia dan untuk menguji dirinya, samaada dia akan terus berusaha sehingga berjaya ataupun mengalah dan menjadikan dirimu tetap rahsia kpdnya...

kisah seorang ukhti:
ukhti nie seorang yang berhijrah dari yang sebelumnya kepada yang lebih baik..
dia mengakui bahawa dulu dia tidak jaga adab antara lelaki perempuan, dia tidak jaga suara, tidak jaga pergerakan dan tidak jaga perkara-perkara yang dianggap remeh dalam beragama..namun satu, dia menjaga auratnya..
ana bukan menyokong perbuatannya yang lain..tapi hidayah yang diperolehinya melalui auratnya..
Kisah yang menyebabkan dia berubah..
Ukhti nie join satu program sekolah tapi peringkat kebangsaanlah...
dia sentiasa jaga auratnya, pakai stokin, pakai sarung tangan..tapi dia xkisah berdua dengan lelaki..xkisah berbual rancak dengan lelaki...
satu hari dalam program tu, dia jadi timb.ketua kumpulan dia..hari tu hari jumaat..
para akhie pi solat jumaat dan dia nie diminta simpan barang2 kumpulan yang perlu dibentangkan selepas solat jumaat..
Teka apa?? dia tertidur dibilik hotel dia...then terbangun bila sorang akhie (ketua kump) call dia, ckp yang dia sudah didepan bilik ukhti nie untuk ambil barang2 tadi...dalam keadaan kelam kabut bangun, ukhti nie cuma mencapai sehelai tuala dan menutup kepalanya tanpa memakai sarung tangan sedangkan dia memakai t-shirt lengan pendek..buka pintu dan serahkan barang2 yang diperlukan pada akhie tu...
Apa yang berlaku??? ukhti nie dapat menangkap pandangan akhie tu yang melihat lengannya semasa memberi barang2 tersebut..dengan pandangan yang bagai terpana namun sukar untuk ditafsirkan tapi pandangan itu menyebabkan ukhti tu rasa bagai sedang tidak berpakaian didepan akhie tersebut..sangat-sangat malu dan bagaikan segalanya terdedah di hadapan akhie tersebut..sedangkan yang hanya terpandang oleh akhie itu adalah lengannya..

Lihat para an-nisa', betapa rahsianya kamu apabila kamu menutup aurat..lengan kamu saja mampu membuat para adam terpana...
tetapi jika kamu mendedahkannya, menjadikannya mudah saja untuk dilihat dan ditatapi, tiada sudah yang istimewa pada dirimu..tiada sudah yang rahsia, dan tiada sudah perkara yang ingin diketahui kerana segalanya telah jelas kelihatan..
Manusia suka pada teka teki, Manusia ingin mengetahui perkara-perkara rahsia,
Manusia suka bertanyakan tentang perkara yang mereka tidak nampak dan tidak rasa...
Manusia suka memiliki secara mutlak..Manusia penuh dengan cemburu...

Tutuplah aurat mu, engkau akan menjadi teka-teki,
Tutuplah aurat mu, engkau akan jadi perkara rahsia,
Tutuplah aurat mu, engkau akan jadi bahan pertanyaan,
Tutuplah aurat mu, sesungguhnya engkau milik suamimu,
yang tidak sudi berkongsi dirimu dengan orang lain,
yang cemburu apabila kecantikanmu dinikmati oleh orang lain.

Mungkin coretan kali nie agak serabut...dan tidak difahami..khilaf diri ini..
Namun, yang baik itu daripada Allah, yang buruk itu daripada diri ini...Allahu'alam.

Kongsi rasa : Syaidatul Ayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan