Dari Kalam-NYA

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

"Alif Lam Mim. Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, melaksanakan solat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, dan mereka yang beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dan (kitab-kitab) yang telah diturunkan sebelum engkau, dan mereka yang yakin akan adanya akhirat. Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." (Al-Baqarah 1-5)

Isnin, 4 April 2011

kasih Diri atau bersendiri

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim...

Berkata tentang diri..teman, kawan, sahabat, kekasih mahupun keluarga. Kita selalu ada disamping mereka,begitu juga sebaliknya walau dalam apa pun keadaan. Namun, tidak semua sedar bahawa setiap insan punya waktu bersendirian, dimana saat kita harus menghadapi, menyelesaikan dan menerima sesuatu perkara secara sendirian malahan disaat itu mungkin tidak ada lagi teman, kawan, sahabat, kekasih mahupun keluarga, hanya diri kita yang tinggal sendirian. Ada insan yang kita lihat hidupnya gembira dengan bergantung harap kepada orang yang mengambil berat terhadap mereka tanpa mereka sedari bahawa mereka harus belajar untuk berdikari sendiri sebagaimana hadis riwayat al-Haithami:

Ertinya: Daripada Abdullah bin Abbas r.a, Nabi s.a.w bersabda: “Janganlah bergantung kepada manusia walaupun dengan alat pembersih gigi.”

Namun, ada juga insan yang gembira dan senang bersendirian tetapi tidak sedar akan kepentingan teman di dalam hidup. Meskipun kita harus berdikari sendiri tetapi kita harus belajar untuk hidup bersosial kerana orang-orang mukmin ini umpama satu binaan sebagaimana hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim:

Ertinya: Daripada Abu Musa al-Asy’ari r.a, Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya orang Mukmin kepada Mukmin yang lain seperti satu binaan, sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain.”


apa pun, ada hikmahnya kita diciptakan hidup dalam bermasyarakat....renung2kan lah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan