Dari Kalam-NYA

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

"Alif Lam Mim. Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, melaksanakan solat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, dan mereka yang beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dan (kitab-kitab) yang telah diturunkan sebelum engkau, dan mereka yang yakin akan adanya akhirat. Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." (Al-Baqarah 1-5)

Rabu, 13 Jun 2012

DI MANA KITA??

Ibnu Khaldun mengatakan bahawa tamadun berada didalam teori kitaran yg mana sesuatu tamadun (peradaban) itu bertahan sekitar 3 generasi. 
Genarasi Pertama : golongan yang mempunyai smgt juang dan smgt kekitaan yg tinggi.
Generasi Kedua: golongan yg mempunyai keupayaan intelek, ilmu dan kemahiran.
Generasi Ketiga: golongan yg mula lemah, dilingkungi kemewahan, kehilangan adab, akhlak & jati diri yg membawa kepada kemerosotan tamadun.

Melalui 1 ceramah di dalam Persidangan Pengetua2 Sabah 2012 (ini adalah pemahaman sy terhadap ceramah tersebut).
Kita mempunyai 3 generasi iaitu generasi X, Y, Z..
Generasi X: generasi dewasa pertengahan & veteran kini yg mempunyai smgt juang yg tinggi, penuh dgn sopan santun dan disiplin serta mempunyai smgat kemasyarakatan yg tinggi.
Generasi Y: golongan remaja & belia kini, mempunyai intelektual dan kemahiran yg tinggi, kreatif dan inovatif, kebergantungan kepada teknologi, sekolah cuma merupakan satu tmpt utk mempelajari teori dan memberi penekanan disiplin..mula kepada aku-aku & kau-kau..
Generasi Z: golongan seterusnya, yang mana sekolah hanya dianggap gua batu yg menjadi tiada makna..golongan ini belajar dan melakukan smua perkara hanya di depan komputer..tidak kenal siapa org disekeliling mereka (berkemungkinan tidak mengenali ibu bapa dan adik beradik sendiri)..kehidupan hanya di alam maya (dunia benar2 hanya dihujung jari...

Perang dunia 1 & 2...jangkaan perang dunia 3 & 4..
perang dunia 1: perang menggunakan senjata seperti meriam asas, pedang, tombak..
perang dunia 2: perang menggunakan pistol, senapang, bom atom dan bahan2 letupan besar dan sedikit sbyk bom kimia.
perang dunia 3: menggunakan senjata nuklear, bom kimia.. (muka bumi rosak teruk, yang hidup hanya manusia yg berada beberapa kilometer di bawah tanah).
apabila manusia naik ke muka bumi...meraka akan cacat dan bermutasi kerana kesan radiasi yg masih ada.
perang dunia 4: manusia berperang hanya menggunakan gumpalan tanah (tumbuhan dan haiwan habis musnah kerana kesan perang nuklear)....

renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah dimana keberadaan diri dan masyarakat kita....


Credit to my daddy, who always love to share his opinions.



Syai_AyuZY

2 ulasan:

  1. Nice & berasas :) ... ada terbaca satu kisah ttg era kedatangan mahadi, disebut masa depan nnt manusia akan berperang sperti zaman2 dahulu ... tnpa alat2 yg canggih, kenderaan pun haiwan , ada yg ckp dari fakta sains, suma tu kesan dari bencana besar (meteor, Nuklear dsb) yg beri kesan pada ion2 bumi n mnyebabkn manusia xdpt berhubung melalui rdio lagi, Wallahualam :)

    BalasPadam